Fontana – årets företagare i Tyresö

I fredags var det dags för den traditionella Näringslivsdagen att gå av stapeln i Tyresö. Dagen som är ett samarbete mellan Företagarna och Tyresö kommun ordnades för sjätte gången. Som tidigare hölls en välbesökt Näringslivsmässa i Tyresö Centrum och parallellt en rekryteringsmässa. Dagen avrundades med en Näringslivsgala på Tyresö Slott. Priser delades ut till Årets Företagare, Årets Butik och Årets Monter.

Av Fredrik Saweståhl
Publicerat 2017-11-21

Hundratals Tyresöbor i alla åldrar passade under dagen på att besöka de båda mässorna som pågick inne i olika lokaler i Tyresö Centrum. Det var stor variation i utställare. Allt från gymnasieungdomar som visade upp innovativa idéer från sina UF-företag till stora etablerade Tyresöföretag och flera av de små entreprenörer som sätter sin prägel på företagandet i Tyresö.

När årets inspirationsföreläsare äntrade scenen klockan 14 var det fullt i mässlokalen. Årets talare var Lottie Knutson journalist och rikskänd sedan sin roll som kommunikationschef på Fritidsresor under tsunamikatastrofen 2004. Det blev en intressant 45-minuters inblick i hur man som företag och organisation kan jobba med kultur och krisberedskap.

På mässan delades det ut två priser som båda avgjorts genom omröstningar. Omröstningen om ”Årets butik” har pågått under ett par veckor i höst och den butik som fick flest röster och kammade hem priset för 2017 var Stora Coop i Tyresö Centrum. Mässans besökare kunde rösta på ”Årets Monter” och vinsten där gick till Tyresö Blomsterhandel.

Nyföretagarcentrum Tyresö-Nacka-Värmdö som stöttar och hjälper entreprenörer att komma i gång delade även detta år ut ett pris till "Årets nyföretagare" i Tyresö och vinnare blev den 22-årige musikentreprenören och tidigare Idol-deltagaren Simon Weidersjö. 

Under fredagskvällen hölls sedan årets näringslivsgala. Höjdpunkten där var utdelande av det prestigefyllda priset som ”Årets Företagare”. Vinnare blev ett av Tyresös absolut mest kända företag Fontana och dess grundare Frixos Papadopolous. Frixos har via sitt Fontana i över 40 år jobbat oförtrutet och med stor framgång för att introducera, intressera och inspirera människor i Sverige för smaker och högkvalitativa produkter från Cypern och Grekland. Fontana är också ett varumärke som är starkt och välkänt och som är viktigt för Tyresö. 



Publicerat 2017-11-21
Uppdaterat 2017-11-21

FOTO: Mikael Onegård



11 besöker oss just nu