29 mars 2024

NYHETER

Frida och Jimmy satsade allt på egen firma

För 1,5 år sedan lämnade Tyresöbon Frida Berglund, 22, jobbet som platschef på en juicebar och lade alla sina besparingar på att bli egenföretagare. I dag driver hon med framgång webbutiken Sir James tillsammans med pojkvännen och sambon Jimmy Björnhård.
Redaktionen
  • Publicerat: 2015-02-26

  • |
  • Uppdaterat: 2020-11-23

Denna artikel är publicerad 2015 och kan därför vara inaktuell!


<p>Företaget grundades med idén om att förse män med högkvalitativa accessoarer, något som nästintill inga webbutiker fokuserar på idag samtidigt som utbudet för kvinnor är fortsatt stort. Paret såg möjligheten och idag har företaget avtal med välkända märken som Tiger of Sweden, Oscar Jacobson, Daniel Wellington, Triwa, Happy Socks, Marshall Headphones och många fler.<br /> <br /> <strong>Fördel med e-handel</strong><br /> Potentialen inom e-handel är enorm och bara i Sverige har det vuxit lavinartat. Sedan millennieskiftet har e-handeln vuxit från 1 miljard kronor till att förra året omsätta 45 miljarder. Med ökad konkurrens varje år blir kunskapen inom bolagen också allt viktigare för att kunna konkurrera. Där känner paret att de har en fördel med Jimmys bakgrund som webbutvecklare men påpekar samtidigt att det är en snabbt förändrande bransch där hungern och viljan att utvecklas alltid måste finnas.<br /> <br /> - Att driva en e-handel medför relativt små omkostnader då man slipper dyra lokalhyror med allt vad det innebär och heller inte behöver hålla bemannat för att butiken ska vara tillgänglig för kunder att besöka dygnet runt. Vår största kostnad är själva lagret, vi vill hålla lager på allt själva och på så sätt ge våra kunder bästa möjliga leveransmöjligheter och kundtjänst. Vi väljer också att endast sälja produkter från etablerade märken som vi själva tror på för att säkerställa bra kvalité, säger Frida med driv i blicken och fortsätter berätta om marknadens utsikter för fortsatt tillväxt.<br /> <br /> - E-handeln i sig tycker jag är väldigt intressant, och det blir allt vanligare att företag använder sina fysiska butiker mer som showrooms och sen gör sin största försäljning på nätet. Vi lever i en digital tid där tillgängligheten för internet ökar med mobiltelefoner och tablets, samtidigt som åldersgruppen för vana internetanvändare blir allt bredare och kryper både lägre och högre upp i åldrar.<br /> <br /> Att det blev ett något smalare utbud var ingen slump, utan högst medvetet.<br /> <br /> - Anledning till att vi valt just accessoarer och inte tar oss an det bredare herrmodet är att vi ser det positivt att arbeta inom en nisch och bli experter på ett område istället för att vara mediokra på ett bredare område. På det här sättet håller vi oss konkurrenskraftiga och kan tävla med även de största företagen inom just vår nisch.<br /> <br /> <strong>Målet: bli Sverigeledande</strong><br /> Ambitionen var redan från början att Sir James ska bli Sveriges ledande aktör och det självklara förstahandsvalet för accessoarer för män. Frida och Jimmys hårda arbete sedan dag 1 har burit frukt.<br /> <br /> - Företaget har snabbt etablerat sig och blivit en spelare att räkna med, vi växer så det knakar och har sålt tusentals produkter till kunder i hela Sverige vilket känns superkul, säger hon.<br /> <br /> <strong>Namn: </strong>Frida Berglund<br /> <strong>Ålder:</strong> 22<br /> <strong>Gör om dagarna:</strong> Driver webbutiken <a href="http://www.sirjames.se/"><strong>Sir James</strong></a> tillsammans med sambon Jimmy</p>
[ANNONS]
[ANNONS]

Höghus i Amaryllisparken

Stödjer du en detaljplan som skulle medge byggandet av ett 6-våningshus i amaryllisparken?


Mer information