Linus Lundqvist på plats i Pau för karriärens första stadsrace

Fangio, Clark, Rindt, Stewart, Alesi, Hamilton. Alla har de vunnit Grand Prix de Pau, det klassiska stadsloppet i de franska Pyrenéerna. I helgen är det Tyresöbon Linus Lundqvists tur att ta sig an en av motorvärldens mest krävande arenor, när han samtidigt får sin allra första upplevelse av en stadsbana över huvud taget – och hotet om regn hänger bokstavligt talat i luften.

Av Robert Skölin
Publicerat 2019-05-17

– Jag är så grymt laddad för den här helgen, säger en exalterad Linus Lundqvist. Jag har precis gått ett varv runt banan och det är verkligen helt galet att vi ska köra bil här i 250 km/h. Det är trångt, smalt, räcken överallt och dessutom väldigt kuperat. Det ska bli extremt kul att få ta sig an den här utmaningen, även om jag är säker på att det blir väldigt mycket nytt att lära.   
 
Grand Prix de Pau, som kördes för första gången redan 1933, utgör den andra deltävlingen på årets Euroformula Open-kalender. Linus Lundqvist fick med sig två topp fem-placeringar från premiären på Paul Ricard (också i Frankrike) i förra månaden, där han också satte snabbaste varv i det avslutande av den helgens två race men kompromissades av två lite sämre tidskval.  

Inför besöket i Pau, beläget nära den spanska gränsen i sydligaste Frankrike, gäller dock helt andra förutsättningar när säsongens enda stadslopp alltså står för dörren. De breda avåkningszonerna på Paul Ricard är ett minne blott, bytta mot betydligt mer oförlåtande stålbarriärer, brutala trottoarkanter (inte minst i den spektakulära Foch-chikanen där bilarna studsar över banan) och trånga allmänna vägar.

– Det här blir någonting helt annat än allt jag gjort tidigare i min karriär, fortsätter Linus Lundqvist. Det blir oerhört viktigt att mata på med så många varv som möjligt under träningen och växa in i den här utmaningen sakta men säkert. Det gäller att flytta gränsen ett steg i taget, annars är risken enorm att man sitter i muren. Dessutom ska det nästan garanterat regna hela helgen, så det kan nog inte bli mycket svårare än så här! Det är bara att ta tjuren vid hornen och göra det bästa man kan – men jag vet redan nu att det kommer bli oerhört roligt!   

Banan i Pau mäter 2.760 km, vilket gör den till den kortaste på kalendern. De flesta av förarna i Euroformula Open-fältet sitter i samma båt som Lundqvist med total avsaknad av stadsbaneerfarenhet, men några – främst mästerskapstvåan Marino Sato – har tävlat både i Pau och i andra stadslopp tidigare.

Helgens tidsschema följer det sedvanliga i Euroformula Open, med fri träning under fredagen följt av ett kval och race vardera på både lördag och söndag. Det andra heatet, som startar klockan 15.20 på söndag eftermiddag, är det som formellt betitlats som 2019 års "Grand Prix de Pau".



Publicerat 2019-05-17
Uppdaterat 2019-05-17

MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
Euroformula Open
Efter 2/18 race


1: Liam Lawson (NZL), 38 p.
2: Marino Sato (JPN), 35 p.
3: Lukas Dunner (AUT), 31 p.
4: Yuki Tsunoda (JPN), 26 p.
5: Guilherme Samaia (BRA), 23 p.
6: Linus Lundqvist (SWE), 23 p.


FOTO: Mattias Persson / Motorsport Publication



Linus Lundqvist tillbaka på guldbanan

På vägen mot fjolårets titeltriumf i brittiska Formel 3 var det ironiskt nog inte i England, utan vid den enda icke-brittiska deltävlingen, som Linus Lundqvist nådde sin absolut största framgång. En eftertrycklig dubbelseger på belgiska Spa-Francorchamps gav Lundqvist en ointaglig ledning i förarmästerskapet; och i helgen är Tyresö-sonen tillbaka på den klassiska F1-banan för deltävling fyra av Euroformula Open.

Linus Lundqvist snabb i Carrera Cup-gästspel

Linus Lundqvist fanns med i segerdiskussionen i sitt inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia i Anderstorp i helgen, där han genomgående var bland de allra snabbaste på banan men ändå inte fick med sig det resultat han sökte.

6 besöker oss just nu