Optikerkedjans upplysningskampanj kommer till Tyresö

Kolla dina ögon i tid – innan det för sent! Det är budskapet för en kringresande nationell upplysningskampanj om ögonhälsa som ska besöka 40 svenska städer, däribland Tyresö den 15 februari. – Vi vill sprida kunskap om att en synundersökning kan upptäcka och förebygga ögonsjukdom, det borde vara lika naturligt att undersöka sina ögon regelbundet som att gå till tandläkaren, säger Caroline Schiller, optiker på Specsavers som ligger bakom kampanjen.

Av Robert Skölin
Publicerat 2019-02-11

Var femte boende i Stockholm har eller har varit drabbad av en ögonsjukdom, enligt siffror från Socialstyrelsen. 

Många av de som drabbas hade kunnat få hjälp om problemen hade upptäckts i tid. Men kunskapen om detta behöver bli mycket bättre. Det menar optikerkedjan Specsavers som nu beger sig ut i landet med en nationell upplysningskampan med budskapet "Kolla ögonen innan det är för sent". Den 15 februari är man i Tyresö Centrum.

– Regelbundna synundersökningar är det vanligaste sättet att i god tid upptäcka och förebygga ögonsjukdom. Det räcker att gå till en optiker för att göra en synundersökning, säger Caroline Schiller, optiker på Specsavers.

På plats kommer besökare bland annat kunna prova VR-glasögon som visar hur man upplever olika ögonsjukdomar samt få tips och råd om allt som rör ögonhälsa.

– Det är viktigt för oss att skapa en större medvetenhet i samhället om vikten av att ta hand om sina ögon i förebyggande syfte. Det borde vara lika naturligt att undersöka sina ögon regelbundet som att gå till tandläkaren.



Publicerat 2019-02-11
Uppdaterat 2019-02-11



Pop up-torg inspirerar inför framtiden

Nu kan du som passerar bussterminalen i Tyresö eller besöker centrumet sätta dig ner och fundera över framtiden i Tyresö kommuns nya "Torg på prov", ett pop up-torg som invigdes under onsdagen av kommunstyrelsens ordförande Fredrik Saweståhl (M), tillsammans med initiativtagaren Emma Shepherdson från Stadsbyggnadsförvaltningen.

24 besöker oss just nu