Toppbetyg för kommunens Servicecenter

Tyresö kommuns Servicecenter får toppbetyg i färsk undersökning.

Av Robert Skölin
Publicerat 2017-11-06

Har du frågor om exempelvis barnomsorg, skola och fritidshem, borgerlig vigsel, bygglov, detaljplaner, budgetrådgivning, äldreomsorg eller vatten och avlopp? Ja då kan du vända dig till kommunens Servicecenter via e-post, telefon, chatt eller direkt på plats i kommunhusets entré. Den möjligheten utnyttjar många Tyresöbor. En nyligen genomförd mätning visar dessutom att de allra flesta är mycket nöjda med den service som Servicecentret tillhandahåller.

Mellan juni och september tillfrågades 825 personer av företaget Bright, på uppdrag av kommunen, om svarstid, engagemang, kunskap, uppklarnande och generell nöjdhet.

Resultatet ligger över genomsnittet för landets kommuner.

– Vi är givetvis väldigt stolta över resultatet. Det här visar att våra ansträngningar ger resultat, säger chefen för Servicecenter Thomas Halvarsson och fortsätter;

– Resultaten visar att vi har många ambassadörer bland våra medborgare. 57 procent av dem som svarat skulle rekommendera Tyresö kommun som ­bostads- ­eller arbetsort, säger Thomas Halvarsson.

Andelen kritiska var endast 21 procent i undersökningen, vilket anses väldigt lågt jämfört med andra organisationer som mätt sin service. Thomas Halvarsson pekar dock på att det finns ytterligare förbättringspotential.

– Det här är ett långsiktigt ­arbete och vi har jobbat länge för att uppnå detta. Det är kul att se att vi nu också är på rätt väg, säger Thomas Halvarsson.



Publicerat 2017-11-06
Uppdaterat 2017-11-07

Vad tycker du om kommunen servicecenter?






FOTO: Robert Skölin



Kommunen tar fram strategi för minskad ungdomskriminalitet

Tyresö kommun lanserade för en tid sedan ett omfattande trygghetspaket med bland annat ökad polisnärvaro, synligare vaktbolag, kameraövervakning på utsatta platser och förstärkta insatser för att motverka skadegörelse och klotter. Nu ska även en strategi för att minska brottsligheten bland unga tas fram.

Succé för e-tjänst vid beslut om SL-kort

Förra året införde kommunen en e-tjänst för ansökan om skolskjuts (dvs SL-kort, taxi och Rakstabuss). I år har man tagit steget längre med automatiska beslut för de elever som ansöker om SL-kort. För den enskilde har det lett till att man får ett omedelbart besked medan kommunen har kunnat minska byråkratin.

19 besöker oss just nu